نمایشگر دسته ای مطالب
همایش هدایت تحصیلی پایه نهم منطقه مروست برگزار شد
همایش هدایت تحصیلی پایه نهم منطقه مروست برگزار شد
به گزارش روابط عمومی اداره آموزش و پرورش مروست:
همایش هدایت تحصیلی - شغلی و توازن رشتهای دانشآموزان پایه نهم با حضور معاون اسبق آموزش متوسطه اداره کل استان ، کارشناس آموزش متوسطه اداره کل،رییس و معاونان آموزشی و پرورشی اداره آموزش و پرورش مروست، مدیران متوسطه اول و دوم، مشاوران،دانش آموزان و والدین آنان در تکیه حضرت علی اکبر (ع) مروست، با موضوع بررسی چالشهای پیش روی هدایت تحصیلی و توازن رشتهای و نیز ارایه راهکارهای عملیاتی برای بهبود فرایند هدایت تحصیلی و رسیدن به شاخصهای توازن رشتهای برگزار شد.
محمود زارع معاون اسبق آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به جایگاه هدایت تحصیلی در اسناد بالادستی ازجمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی، گفت : از زمانی که ساختار نظام آموزشی کشور بر اساس ساختار ۶، ۳، ۳ طراحی و اجرا شد، طبق سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی مقرر شد، دانشآموزان در پایان پایه نهم نسبت به انتخاب رشته تحصیلی و شاخص تحصیلی اقداماتی انجام بدهند و به همین دلیل دانشآموزان در پایان این دوره به سه شاخه بزرگ تحصیلی نظری، شاخه فنی و حرفهای و شاخه کارودانش هدایت میشوند.
وی با اشاره به سه رویکرد آموزشی مبتنی بر تکلیف، تناسب و توسعه در بحث هدایت تحصیلی و توازن رشتهای گفت: هدف از راهنمایی و هدایت تحصیلی در دوره متوسطه، هدایت دانشآموزان به مناسبترین شاخه یا رشته تحصیلی بر اساس استعداد و علاقه آنان و به تناسب امکانات و نیازهای کشور است.
زارع با اشاره به اهمیت طرح کشوری ایران مهارت، در کسب یک مهارت و ایجاد روحیه کارآفرینی در بین دانشآموزان و شکوفایی استعدادهای آنها، مهمترین ویژگی طرح ایران مهارت را آشنایی دانشآموزان برای کمک به انتخاب رشته در دوران دوم متوسطه دانست و گفت: کسب مهارت در دانشآموزان باید به برند تبدیل شود و مورد اقبال جامعه نیز قرار گیرد و از دستگاههای دولتی و غیر دولتی خواست همگام با آموزش وپرورش در توازن رشتهای و تامین نیاز نیروی ماهر وکارآفرین با آموزش و پرورش همراه شوند.
سپس رییس آموزش وپرورش منطقه مروست نیز، با اشاره به اهمیت هدایت تحصیلی در تعیین سرنوشت دانشآموزان گفت: اصل هدایت تحصیلی دارای جنبههای فردی و اجتماعی است که در نهایت به سرنوشت شغلی و حرفهای دانشآموز در جامعه منتهی خواهد شد. هدایت تحصیلی و شغلی چیزی جدا از برنامهریزیهای آموزشی نیست و باید با هدایت تحصیلی درست، ضمن راهنمایی دانشآموزان برای انتخاب صحیح بهوسیله مشاوران و خانوادهها، دانشآموزان را آماده ورود به بازار کار کنیم
محمد رضا محمدی با بیان اینکه هدایت تحصیلی یک فرآیند است گفت: مدرسه یک فضای اجتماعی است و صرفا کالبد نیست و باید زنجیرهای از موقعیتهای یادگیری را برای دانشآموزان فراهم سازد و این فرایند باید رشد دهنده و تعالی بخش باشد تا دانشآموز بتواند درک درستی از خود و دیگران داشته باشد و دانشآموزان باید بر اساس همین فرایند شاخه و رشتهی تحصیلی مناسب خود را آگاهانه انتخاب کنند، در نتیجه، هدایت تحصیلی یک فرآیند است و یک نقطهی محدود نیست و در این فرایند مدیران و مشاوران باید از پایه هفتم فرصت شناسایی، شناساندن و تصمیمگیری را در اختیار دانشآموز و اولیا قرار دهند.
وی افزود: نقش مشاوران در هدایت تحصیلی دوره اول متوسطه هدایتگری، شناسایی استعدادها و تسهیل این شرایط برای دانشآموزان و همکاران و اولیا است و مدیران باید بدانند هدایت تحصیلی در دوره اول بدون مشارکت فعال و صد درصدی مشاور، امکان پذیر نیست.
محمدی تاکید کرد: این موضوع باید به اطلاع خانوادهها نیز برسد تا آنها هم بتوانند با درک درست از واقعیات جامعه در انتخاب رشتهی تحصیلی و شغلی فرزندانشان با آموزش و پرورش همکاری مطلوبی داشته باشند.